Een andere wending - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Vienna Frequin - WaarBenJij.nu Een andere wending - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Vienna Frequin - WaarBenJij.nu

Een andere wending

Blijf op de hoogte en volg Vienna

06 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Londen


Hallo allemaal,

Dit verslag schrijf ik alweer vanuit Londen. Gisteren ben ik op Heathrow Airport geland en richting mijn kamer gegaan voor de laatste fase van mijn Londen ervaring :), na een heerlijk ontspannen weekje in Nederland.

De twee weken voordat ik naar Nederland ging, heb ik aan zelfstudie gedaan. In eerste instantie wilde ik een aantal dagen op school studeren, maar de luistertoetsen waren naar mijn mening anders. En een leestoets maak ik liever op papier dan via een beeldscherm. Uiteindelijk heb ik me maar als een nerd gedragen en een IELTS trainer gekocht in de bieb op school. De testen heb ik verspreid over de weken gemaakt om me zo goed mogelijk voor te bereiden.

In eerste instantie dacht ik dat het best lange dagen zouden worden, omdat ik geen les meer had. Maar dat viel me reuze mee. Natuurlijk heb ik iets langer geslapen als normaal, :)!
Tijdens zonnige dagen ben ik voor een gedeelte naar het werk gelopen. Dat scheelt me in kosten voor de tube en vang ik ook nog wat vitamientjes op, :D! Dan stap ik uit bij Russel Square en dan is het ongeveer 35minuten lopen naar Selfridges.

Het is daar nu super rustig, niet alleen in de chocoladefabriek maar ook in heel Selfridges. Vooral woensdag 17 april, dat was de saaiste dag ooit! Van begin tot einde sta je gewoon te wachten tot het 21.00u is om te kunnen cashen.
Toen we onze uren moesten opgeven voor de maand april, had ik aangeven dat ik fulltime beschikbaar was. Daar komt dus niks van terecht :S, fulltimers gaan voor tijdens deze rustige periode. De eigenaresse had het idee om tijdens de zomermaanden maar twee mensen in te zetten per dag, ochtend-middag en middag-avond. Maar hoe moet dat als je naar de wc moet? Officieel mag iemand niet alleen zijn na 13.00u dus dat feestje gaat voor haar niet door, :).

De afgelopen maanden zijn er al heel veel managers van het bedrijf Artisan verdwenen. Ongeveer vijf hebben de benen al genomen en een aantal anderen zijn ook van plan om te vertrekken. De nieuwe partner van de eigenaresse heeft veel 'verkeerde' invloeden. Hij komt oorspronkelijk van de markt en heeft totaal andere ideeën en communiceert anders naar mensen toe. Milva, een hele aardige collega van mij, werd een keer door hem soort van agressief benaderd met de vraag wie de leiding op dat moment had. Klanten stonden met de ogen te knipperen, omdat het niet duidelijk was dat hij een 'manager' is (hij kwam als klant binnen). Hij liep binnen zonder pardon. Achteraf heeft hij niet zijn excuses gemaakt en de eigenaresse had als reactie dat hij soms niet nadenkt voordat hij iets zegt, maar voelde daar verder niks voor. Iedereen is in de ‘mood’ van 't zal allemaal wel'. Zelfs onze manager geeft nu aan dat het verstandig is om te zoeken naar een andere baan.

Raminta had er bijna een gevonden, de trappertjes op bij macarons (ronde koekjes die oorspronkelijk uit Frankrijk komen). Maar we hebben het er samen over gehad en ze wil totaal iets anders, dus heb ik haar geadviseerd om het niet te doen. Het was ook niet zeker dat ze haar een fulltime baan konden aanbieden, en met de extreem drukke zomer zal dat er voorlopig niet inzitten. Uiteindelijk heeft ze het ook afgeblazen, :).

Zaterdag 27 april heb ik het IELTS examen gemaakt. Om 6u ging de wekker. Nog een paar spullen moesten ingepakt worden, want ik ben gelijk doorgegaan naar Heathrow. In de tube was het gelukkig nog rustig. De locatie, Acton Town, was op de Piccadilly lijn ideaal want deze gaat ook direct door naar de airport.

Er stonden enorme rijen op alfabetische volgorde. Omdat er zoveel Arabische mensen deze test afnemen, was de eerste selectie van A-A???. Ik voelde me net een... Kun je denk ik zelf wel invullen, :P. Er waren zeker 500 mensen die het examen gingen afleggen. Er zijn twee soorten: General en Academisch, vanwege de master heb ik de academische gedaan.
Er was even wat ‘gedoe’ vanwege mijn extra tijd die ik krijg voor het examen. Hij is anders gestructureerd dan bij Cambridge. Ik kreeg alle extra tijd pas aan het einde van het examen en niet 25% per onderdeel. Dus daar heb je uiteindelijk vrij weinig aan, je bent dan helemaal uit de sfeer van het specifieke lezen en schrijven. Maar daar kon ik op dat moment niks aan veranderen.

Ik zat in een lokaal met ongeveer 50 anderen. Via een PowerPoint presentatie werden de procedures uitgelegd voor elk onderdeel. Alles werd achter elkaar afgenomen zonder pauze:
• Luisteren 30minuten
• Lezen 1uur
• Schrijven 1uur

Over het algemeen heb ik een goed gevoel over luisteren en lezen. Bij beide waren de laatste onderdelen wat lastiger. Voor schrijven was een redelijk onderwerp gegeven (mannelijke en vrouwelijke persoonlijkheden m.b.t. functies), maar het is altijd afwachten wat ik ervan gebakken heb :).
Het spreken wordt apart ingeroosterd. In de ochtend had ik aangegeven dat ik een vlucht moest halen, dus ik moest vrijwel gelijk door om 14.45u. Dat ging voor mijn gevoel best goed. Na het eerste gedeelte, moest ik twee minuten spreken over een advertentie die me had overgehaald om een bepaald product te kopen. Daarna werden er andere vragen gesteld over adverteren en wat voor invloeden deze kunnen uitoefenen.
De uitslag krijg ik 10 mei.

Uiteindelijk was ik ruim op tijd klaar en heb ik de tube verder richting Heathrow genomen. Helaas kon ik geen eerdere vlucht nemen, die koste meer dan de ticket zelf. Dus heb ik 4,5uur moeten overbruggen tot 21.00u. Maar de tijd ging verbazingwekkend snel en zat ik zo in het vliegtuig huiswaarts, :)!

Ik heb een top week gehad. Zeker tijdens Koninginnendag in Amsterdam, :P!

Liefs Vienna.

  • 07 Mei 2013 - 10:50

    Rely:

    Dear Vienna,

    Goodby England,

    Den Anvers wacht op U !

    Lydia en René.

  • 07 Mei 2013 - 10:50

    Rely:

    Dear Vienna,

    Goodby England,

    Den Anvers wacht op U !

    Lydia en René.

  • 07 Mei 2013 - 22:55

    Wies,:

    Ha Vienna,
    Wat een gedoe allemaal, zo te horen was het een groot feest in Nederland.
    Liefs van Wies

  • 08 Mei 2013 - 12:13

    Mieke:

    Hallo Vienna,

    Leuke verslagen, ik lees ze vaak niet gelijk als er bericht binnen komt, door drukte, ik vind het dan wel leuk om er 2 achter elkaar te lezen.
    Sylvia en jij zullen wel een leuke koninginnen dag gehad hebben, we hebben jullie op tv gezien en Babs heeft het een paar keer terug laten zien. Hoe dat gaat weet ik niet.
    Heel veel groeten Mieke

  • 12 Mei 2013 - 21:53

    Marianca:

    Lieve Vienna,

    Weer een leuk sprankelend verslag en de Oranje week in Nederland vloog te snel voorbij!

    Liefs Marianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londen

Vienna

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 6652

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 31 December 2012

London here I come :)!

Landen bezocht: